• Competition Pressures and Academic Performance in Chile
  • Presiones competitivas y desempeño académico en Chile
Rómulo A. Chumacero, Juan Gallegos Mardones, Ricardo D. Paredes

Abstract

The positive impact that competition has on performance in most industries has been questioned in the education sector. The difficulty to measure competition, the idea that parents don’t rationally choose schools for their children, and that schools do not react to that choice is in the center of the debate. We critically analyze the prevailing methodology in the literature that relates competition and educational performance, and the data used to estimate that impact. We propose a methodology that considers relevant substitutes for each school using various attributes which parents consider when choosing schools, and we apply it to estimate the effect of competition on educational performance in Chile, were more than 90% of the students are covered by a voucher. The evidence supports the hypothesis that competition has a positive, statistically significant, and economically relevant educational impact on private and public schools.

Resumen

El efecto positivo que la competencia suele tener en el desempeño en la mayoría de las industrias ha sido cuestionado en el sector educativo. La dificultad en medir competencia y la idea que los padres pueden no ser racionales al momento de elegir escuelas para sus hijos, además que las escuelas no respondan a estas elecciones, son componentes esenciales del debate. Se realiza una evaluación crítica de la metodología prevalente para medir la relación entre competencia y desempeño. Se propone una metodología que considera a sustitutos relevantes de cada escuela, tomando en cuenta los atributos utilizados por los padres en la elección de escuela. La evidencia favorece la hipótesis que la competencia tiene un efecto positivo, significativo y económicamente relevante en el desempeño de las escuelas.

keywords

Vouchers; competition; performance

Palabras clave

Vouchers; competencia; desempeño

Full Text: PDF